Snap gaat dik omhoog op beurs door… tieners

’t Is wat, loop jij 3 maanden lang grondig fundamenteel onderzoek te doen naar het aandeel Snap (van Snapchat), kan een aantal tieners in een onderzoekje plotseling het hele aandeel omhoog laten schieten. 

 

Zo kan het ook

Op de beurs zijn emoties vaak zwaar irritant. Bij positief nieuws schieten de aandelen tot in de sterren, en bij negatief nieuws hangen ze naar beneden als een stel stalactieten. Hoe dan ook, met Snap, het moederbedrijf van Snapchat, is het positieve gebeurd. Waarom? Volgens een onderzoek van een Amerikaans bedrijf eMarketer preferen tieners tussen de 12 en 17 jaar Snapchat en Instagram boven Facebook. Steeds meer kijken de tieners naar Snapchat en Instagram, wat ook ten koste gaat van de gebruikstijd van Facebook. Dit is natuurlijk niet goed voor Facebook, want zo zullen ze minder aan advertentie-inkomsten binnenkrijgen. Snapchat geniet er van.

 

Volgens eMarketer zal het aantal gebruikers van Snapchat het komende jaar met 25,8 procent groeien. Dat is wel erg precies, dus laten we zeggen een kwart.  Daarnaast zal Snapchat op korte termijn de meeste gebruikers tussen 12 en 17 jaar krijgen. Op de beurs staat Snapchat nog wel altijd 15 procent lager dan de prijs waarmee het de beurs opging, dus goed gaat het niet per se met ze. Facebook is uiteindelijk toch de grote winnaar, want het is het grootste social-mediaplatform en het is ook nog eens eigenaar van Instagram. De verliezen die ze met Facebook behalen, compenseren ze weer met Instagram. Good job, Mark.