CryptogeldNieuwsNotering op cryptobeurs lijkt goede indicator betrouwbaarheid ICO

Nieuwe cryptovaluta die na hun ICO (Initial Coin Offering) niet op een cryptobeurs weten te verschijnen hebben een veel kleinere overlevingskans. Uit onderzoek van Boston College blijkt dat meer dan 80 procent van die munten binnen een half jaar weer verdwenen zijn. Vergeleken met virtuele valuta die dat wel doen is een kleine 20 procent na diezelfde periode non-actief. De onderzoekers baseerden het overleven van de crypto’s op basis van hun gedrag op Twitter.  Officiële...
Rayen Rudrasingh11 juli 20184953 min

Nieuwe cryptovaluta die na hun ICO (Initial Coin Offering) niet op een cryptobeurs weten te verschijnen hebben een veel kleinere overlevingskans. Uit onderzoek van Boston College blijkt dat meer dan 80 procent van die munten binnen een half jaar weer verdwenen zijn. Vergeleken met virtuele valuta die dat wel doen is een kleine 20 procent na diezelfde periode non-actief.

De onderzoekers baseerden het overleven van de crypto’s op basis van hun gedrag op Twitter.  Officiële accounts die niks hebben gepost in de vijfde maand werden gezien als munten die het niet hebben overleefd. Uiteindelijk analyseerden zij 4003 ICO’s die in totaal 12 miljard dollar hebben opgehaald. Er is gemeten vanaf het moment dat de ICO was afgerond tot vier maanden daarna. Daarnaast werden de ICO’s in drie categorieën geplaatst.

83 procent van de crypto startups die niet op een online beurs werden genoteerd en ook niet hebben gemeld hoeveel ze ophaalden overleefde het niet. Van de startups die niet op een beurs waren genoteerd maar wel melden hoeveel kapitaal er is opgehaald was 52 procent niet meer actief. Onder de nieuwe munten die wel op een beurs verschijnen is na vier maanden 17 procent verdwenen.

Investeringen

Gemiddeld is 44 procent van de startups in de periode die zij onder de loep hebben genomen weer verdwenen. Dat betekent echter niet dat de helft van de geïnvesteerde 12 miljard is verdwenen. De meeste investeringen waren in ICO’s die in de laatste categorie vallen. Daardoor is 11 procent (rond de 1,3 miljard dollar) van het kapitaal geïnvesteerd in verdwenen crypto’s en misschien wel potentiële scams.

De onderzoekers ontdekten ook dat mensen die tijdens een ICO munten kopen, een gemiddeld rendement van 179% procent behaalden. Dit komt omdat tijdens de ICO-prijzen veel lager zijn dan wanneer de munt daadwerkelijk op de markt komt. Al neemt dat rendement wel gestaag af aldus de onderzoekers; de markt leert immers van vorige ICO’s.

Rayen Rudrasingh

Geen economisch expert, wel altijd op zoek naar de interessantste verhalen die aan geld kleven. Heeft niks tegen kapitalisme, als het maar goed gereguleerd wordt. Verder blij te maken met tonijnsalade, Kendrick Lamar en Football Manager.

Financieel nieuws, maar dan beter.

Mis niets! Abonneer je op onze nieuwsbrief!

DGP Media B.V., 2018 © All Rights Reserved | website: WebNexus - webdesign Groningen