Niet huizen, maar auto’s zijn The Next Big Short

2018-05-01T11:42:42+00:00 mei 1, 2018|

De huizenmarkt en het consumentenvertrouwen kunnen vaak een indicator zijn voor een totale fuck-up in de economie. Daar wordt dan ook vaak naar naar gekeken als het gaat om het voorspellen van een crisis – en terecht. Maar dit keer kan het anders lopen: zogenaamde subprime autoleningen worden gegeven aan mensen met een kredietwaardigheid van Huisbaas Bob.

Subprime = shit

Zoals Margot Robbie in de film The Big Short zei: “When you hear subprime, think shit.” Daarmee ben ik het nog altijd eens, want subprime staat voor ‘minder dan optimaal’. In de jaren voor de wereldwijde kredietcrisis gingen deze soort leningen als warme broodjes over de toonbank en werden ze tussen internationale banken flink verhandeld. NINJA-leningen werden ze ook wel genoemd: leningen voor mensen met No Income, No Job and No Assets. 

Toen iedereen eenmaal doorkreeg dat de bank zoveel leningen had verstrekt aan mensen die het sowieso niet terug konden betalen ontstond die mooie kapitalistische kredietcrisis. Honderden miljarden aan schuld moesten overgepakt worden door de overheden en bank na bank ging failliet. 

In totaal was er net voor de crisis 12.68 biljoen dollar aan hypotheekschuld opgebouwd door consumenten in de VS!

Nieuwe dreiging

Buiten dat de totale schuld voor hypotheken nu ook gewoon weer doodleuk op 14,9 biljoen dollar in de VS ligt, zijn er wel veel betere regels die de NINJA-leningen tot op zekere hoogte voorkomen. Een crisis in de huizenmarkt zullen we dus niet snel meer terugzien. Dat gebeurt pas weer wanneer de topbankier vergeten is hoeveel leed het de wereld in heeft gebracht.  

De nieuwe dreiging komt van autoleningen. Deze subprimeleningen worden net als bij de huizen verstrekt aan mensen met een lage kredietwaardigheid. De kans op wanbetaling is bij deze groep leningen groter, maar daar blijft het niet mij. In de autobranche hebben ze ook deep subprimeleningen! Hoe kan dat in godsnaam goed gaan? 

De percentages van wantbetaling lopen gemiddeld al op richting 4% en bij de autodealers is het percentage wanbetaling bijna 10%.

Huizen vs. auto’s

Er is natuurlijk wel een verschilletje: de totale uitstaande schuld van autofinanciers is zo’n 1,2 biljoen dollar, terwijl dat bij de huizenmarkt ongeveer 10x zoveel was. Ook ging het bij de huizenmarkt om vrijwel elke grote bank op de wereld, waarbij het hier vooral om schulden bij Amerikaanse banken gaat. 

Toch zal het niet alleen blijven bij de VS áls het fout gaat. Wanneer er een crisis in de VS is, ontstaat er op een zeker niveau ook een wereldcrisis. Ga maar na: we halen al onze producten bij Amerikaanse producenten, we kijken naar de beurskoersen van de Nasdaq en we exporteren ieder jaar zo’n 20 miljard dollar. 

Uiteraard hoop ik, ook voor mijn eigen portemonnee, dat het niet gebeurt. Maar als de mug een olifant wordt: we said it first!

Over de auteur:

Zit nog steeds te balen van zijn aandelen Delta Lloyd in 2015. Verder actief Audi-hater en trotse kapitalist met een grote bek als het gaat om maximale salarissen. Oh, en luistert gek genoeg erg graag Ronnie Flex.