Achter de cijfers

Mercedes en Porsche staan klaar om Tesla volledig uit de markt te duwen (eigen schuld, dikke bult)

Tesla staat toch wel in de top tien meest innovatieve bedrijven van de eenentwintigste eeuw. Met Elon Musk als opperbaas kan er niet veel fout gaan, althans, zo lijkt het. De gevestigde automerken Mercedes-Benz en Porsche laten Tesla even weten dat ze alles veel beter kunnen dan dat Tesla het doet.    “Alles wat je doet, doen wij beter.” Tesla is kortgeleden van start gegaan met de levering van de Tesla Model 3, de auto...
Max van Hasenbroek Max van Hasenbroek24 september 20178426 min

Tesla staat toch wel in de top tien meest innovatieve bedrijven van de eenentwintigste eeuw. Met Elon Musk als opperbaas kan er niet veel fout gaan, althans, zo lijkt het. De gevestigde automerken Mercedes-Benz en Porsche laten Tesla even weten dat ze alles veel beter kunnen dan dat Tesla het doet. 

 

“Alles wat je doet, doen wij beter.”

Tesla is kortgeleden van start gegaan met de levering van de Tesla Model 3, de auto die ook de normale inwoner van een westers land kan betalen, in tegenstelling tot de Model S. Daarmee wil het de hele wereld voorzien van elektrische auto’s. Het bedrijf heeft alleen een klein leveringsprobleempje, de jaarlijkse productiecapaciteit is namelijk lager dan gehoopt. Wereldwijd wil Tesla in 2018 400.000 Model 3’s verkopen. Leuk hoor, ambitie, maar voorlopig blijft het steken op een totaal van 80.000 Tesla’s in 2016. De productie moet flink opgeschroefd worden als je er elke maand zo’n 33.500 van de lopende band wil laten rollen.  Momenteel ligt de productiecapaciteit van de Model 3 zeer waarschijnlijk rond de 200.000 auto’s per jaar en is de wachttijd voor een Model 3 langer dan een jaar (er zijn er 350.000 pre-ordered). Wil  je eindelijk de wereld verbeteren, moet je er nog een jaar op wachten ook. 

 

Dat was al een doorn in het oog van Elon Musk.

 

Ambities…

Laten we duidelijk zijn als ik zeg dat Tesla een geniale technologie heeft, en een van de beste intenties voor de wereld. Maar ken je die uitspraak “the bigger they are, the harder they fall”? Tesla heeft te veel ambities en te weinig geld. Die uitspraak komt nu dus wel erg dicht bij de realiteit. Hoe? Dat ga ik verklaren met een paar simpele cijfertjes. Komen ze. 

 

2-0 achter

Mercedes-Benz produceert zo’n 2,5 miljoen auto’s per jaar, en dat verkopen ze ook werkelijk. Dat brengt per jaar de omzet op zo’n 112 miljard euro per jaar met een winst van 8,8 miljard euro. De verkoopcijfers zijn afgelopen jaar met 5 procent gegroeid. Porsche heeft in 2016 238.000 auto’s geproduceerd en ook dat aantal groeit jaarlijks met ongeveer 5 procent. De omzet daar bedraagt 22 miljard en daar blijft 2,6 miljard winst van over. Zoals je weet kun je winst in je zak steken en investeren. Er kunnen zo binnen no-time nieuwe fabrieken gebouwd worden en ook dure machines aangeschaft worden. Tesla moet het daarentegen doen met een omzet van zo’n 6,5 miljard euro en een winst van 1 miljard. Dat is niets ten opzichte van Mercedes en Porsche. Er is dus weinig tot niets om te investeren, in ieder geval op een grote schaal.

 

Onlangs heeft Porsche de volledig elektrische auto Mission E op de markt gebracht. Dat was al een doorn in het oog van Elon Musk. Mercedes is ook niet van plan om achter te blijven en zal binnenkort volgen met een reeks volledig elektrische wagens. Zij kunnen in grote getale produceren, hebben meer ingenieurs die een auto kunnen optimaliseren en hebben een grotere marketingmachine. Kortom, the battle has begun. Wij houden je op de hoogte!

Max van Hasenbroek

Max van Hasenbroek

Eindbaas in elke zin van het woord. Heeft een hekel aan ‘die ringetjes’ (Audi) en zorgt er dan ook voor dat elke bestuurder in die luxere Volkswagen ervan langs krijgt. Hoewel je het niet zou verwachten, kan hij nog steeds lachen om Jiskefet.

Dit wil je lezen

{{ image }}

{{ title }}

{{ date }} {{ comments }}
{{ readingtime }} {{ viewcount }}
{{ author }}
{{ image }}

{{ title }}

{{ date }} {{ comments }}
{{ readingtime }} {{ viewcount }}
{{ author }}
{{ image }}

{{ title }}

{{ date }} {{ comments }}
{{ readingtime }} {{ viewcount }}
{{ author }}