ColumnsNieuws‘Laten we Facebook en Google met z’n allen aanpakken’

Vrijheid en gelijkheid; twee termen waarvan een overgroot deel van de mensen op aarde het over eens is dat deze belangrijk zijn. Vreemd, ze staan namelijk loodrecht tegenover elkaar. Nemen we een kijkje in de geschiedenis dan wordt het ons in talloze situaties, zoals bijvoorbeeld kijkend naar Berlijn en Korea duidelijk dat kapitalisme zorgt voor de snelste en grootste economische voorspoed. Denkend aan de VOC valt op dat wanneer een private onderneming in een vrije...
Mitch van Woudenberg13 maart 20184296 min

Vrijheid en gelijkheid; twee termen waarvan een overgroot deel van de mensen op aarde het over eens is dat deze belangrijk zijn. Vreemd, ze staan namelijk loodrecht tegenover elkaar. Nemen we een kijkje in de geschiedenis dan wordt het ons in talloze situaties, zoals bijvoorbeeld kijkend naar Berlijn en Korea duidelijk dat kapitalisme zorgt voor de snelste en grootste economische voorspoed. Denkend aan de VOC valt op dat wanneer een private onderneming in een vrije markt ongeremd zijn gang kan gaan dat de macht die deze onderneming kan uitoefenen gigantisch kan zijn. Het is daarom ook niet vreemd te stellen dat hedendaagse giganten geremd moeten worden.

Facebook moet stoppen

Zoals begonnen zijn vrijheid en gelijkheid uitermate belangrijk. Waarom zouden we voor een van beide moeten kiezen wanneer combineren tot de mogelijkheden behoort? Uiteraard gebeurt het tegenwoordig al dat markten niet meer volledig vrij zijn. Denk maar aan de opsplitsing van giganten in de financiële sector jaren geleden of de verplichte opsplitsing van Google. We zijn het er dus al over eens dat het noodzakelijk is ankers te plaatsen op het kapitalistische schip. Echter gebeurt het tegenwoordig op zo’n manier dat het voor de giganten mogelijk is nog steeds als één bedrijf te opereren. Waarom dit een probleem is? Laten we Facebook als voorbeeld nemen.

Een aantal jaar geleden kocht het Instagram en WhatsApp op. Hierdoor nam de macht van het concern Facebook toe. Toen het pas geleden ook probeerde Snapchat over te nemen werd dit door Snapchat geweigerd. Als reactie nam Facebook, een onderneming met gigantisch meer kapitaal dan Snapchat, een aantal functies over uit de Snapchat applicatie. Het mocht zelfs zo zijn dat de “gestolen” functies in Instagram populairder zijn dan op Snapchat. Bedrijven als Facebook kunnen dankzij hun positie concurrenten overkopen of kopiëren en aan een groter publiek voorleggen waardoor het voor hedendaagse startups nagenoeg onmogelijk wordt om nog te kunnen concurreren met deze giganten. Een markt waarop concurrentie onmogelijk is, is ook geen vrije markt te noemen. Het aanbod van concurrenten is immers nihil.

Verandering

Het aanpassen van de theorie van de vrije markt economie is noodzakelijk om hedendaagse problemen aan te pakken. Laten we eerlijk zijn door te spreken dat kapitalisme voor ons een grote katalysator is geweest in de opbloei van onze economische welvaart. Het lijkt echter tijd om de regels de verscherpen. Visualiseer het als een spel Monopoly, wanneer één iemand alle straten in zijn bezit heeft is het onmogelijk voor de deelnemers om te “winnen.” Laten we zorgen dat dit niet gebeurt in onze dagelijkse wereld.

Het probleem aanpakken is een complexe situatie, je wilt natuurlijk niet dat de economische groei schade wordt aangedaan. Een groot aantal kapitalistische elementen zullen dan ook behouden moeten worden. We kijken da n ook naar regels die gelden voor ondernemingen boven een bepaalde grens. De overheid of een wereldwijd orgaan lijkt mij in ieder geval wel een geschikte scheidsrechter. Welke regels er ingesteld moeten worden en hoe we deze moeten invoeren kunnen we het beste over laten aan geleerde economen, het is namelijk makkelijk iets over het hoofd te zien in complexe systemen zoals onze tegenwoordig globaal verbonden economie.

Laten we er in ieder geval samen voor zorgen dat ons spelletje Monopoly nog lang niet afgelopen is. Want hoe saai zou ons spelletje zijn zonder afwisseling waarin alles bepaald wordt door een aantal spelers en waarin we onze startbonus weer direct aan hen mogen afdragen.

Mitch van Woudenberg

Tegengekomen op het wijde web is Mitch een goede toevoeging. Hij verdiept zich in het snelle wereldje van digitale munten en adviseert over de beste manieren om propaganda te creëren. In moderne taal heet dat dan weer ‘marketing’.

Financieel nieuws, maar dan beter.

Mis niets! Abonneer je op onze nieuwsbrief!

DGP Media B.V., 2018 © All Rights Reserved | website: WebNexus - webdesign Groningen