Nieuws

Kan Snapchat dit keer wél de verwachtingen waarmaken?

Wij hebben sinds het begin van ons bestaan een haat-liefdeverhouding met Snapchat en het moederbedrijf SNAP. We gunnen ze zo hun succes, maar presteren doen ze maar niet. Vanavond komen de Q2 cijfers van SNAP en we hopen dat die wat positiever zijn dan vorige kwartalen. De kans is hoe dan ook klein, want ze hebben nog altijd last van het minimale verdienmodel. Snapchat heeft erg last van het weinig-omzetsyndroom. Op het platform worden advertenties...
Max van Hasenbroek Max van Hasenbroek7 augustus 20187083 min

Wij hebben sinds het begin van ons bestaan een haat-liefdeverhouding met Snapchat en het moederbedrijf SNAP. We gunnen ze zo hun succes, maar presteren doen ze maar niet. Vanavond komen de Q2 cijfers van SNAP en we hopen dat die wat positiever zijn dan vorige kwartalen. De kans is hoe dan ook klein, want ze hebben nog altijd last van het minimale verdienmodel.

Snapchat heeft erg last van het weinig-omzetsyndroom. Op het platform worden advertenties laten zien, maar door de concurrentie van Google en Facebook wordt dit verdienmodel steeds lastiger te onderhouden. Hierdoor groeit de omzet nu nog wel door een stijging van gebruikers, maar echt toekomstbestendig is het business model niet.

Verwachtingen

Het verslag over Q2 is dus nog niet uit, maar Yahoo News kwam al met wat voorspellingen. De omzet is dit kwartaal met 38,6% gestegen ten opzichte van Q2 vorig jaar. Het verlies per aandeel zou neerkomen op $0.17. Winst zit er voor het gele spookbedrijf dus echt nog lang niet in.

Ook zijn de voorspellingen van analisten over het grote geheel negatief. Zowel voor volgend kwartaal als voor het volgende jaar geloven analisten niet dat er iets merkwaardigs gaat gebeuren dat Snapchat helemaal terug op de markt brengt.

Inkomsten blijven achter bij enorme kosten

Facebook-baas Mark Zuckerberg zag ook de potentie van Snapchat en wilde het bedrijf in 2013 kopen voor 3 miljard dollar. Die potentie komt er dus nog niet helemaal uit. Door de concurrentie van onder meer Facebook en Google is het vechten om advertentie-inkomsten, terwijl de kosten hoog opliepen voor ontwikkeling van de app en marketing.

Want wie draagt er een Spectacle?  De zonnebril waarmee video’s kunnen worden opgenomen, wordt veel minder gekocht dan het bedrijf verwachtte. Volgens The New York Times werd er aan die flop zo 40 miljoen dollar afgeschreven. Dan moet het geld ergens vandaan komen, en gaan honderden medewerkers de laan uit.

Max van Hasenbroek

Max van Hasenbroek

Eindbaas in elke zin van het woord. Heeft een hekel aan ‘die ringetjes’ (Audi) en zorgt er dan ook voor dat elke bestuurder in die luxere Volkswagen ervan langs krijgt. Hoewel je het niet zou verwachten, kan hij nog steeds lachen om Jiskefet.