MarketsNieuwsOverseas

Chinese beursnieuwelingen stellen markt teleur

Twee Chinese bedrijven beleefden hun beursintroductie deze week; Nio in New York en Meituan Dianping in Hong Kong. Maar de markt reageerde niet enthousiast. Woensdag ging Nio naar de beurs, een Chinese bouwer van elektrische auto’s. De maker van de ‘Chinese Tesla’ is in 2014 opgericht en is in feite een startup. Het verkoopt pas sinds juni auto’s van zijn enige model, de ES8, een volledig elektrisch aangedreven luxe SUV die de Chinese consument 448.000...
Fred Sengers Fred Sengers15 september 20182826 min

Twee Chinese bedrijven beleefden hun beursintroductie deze week; Nio in New York en Meituan Dianping in Hong Kong. Maar de markt reageerde niet enthousiast.

Woensdag ging Nio naar de beurs, een Chinese bouwer van elektrische auto’s. De maker van de ‘Chinese Tesla’ is in 2014 opgericht en is in feite een startup. Het verkoopt pas sinds juni auto’s van zijn enige model, de ES8, een volledig elektrisch aangedreven luxe SUV die de Chinese consument 448.000 yuan moet kosten (ongeveer 65.000 euro). Het heeft er nu 1.600 verkocht en heeft naar eigen zeggen 17.000 bestellingen in het orderboek staan.

De markt voor elektrische voertuigen is veelbelovend, zeker in China waar de overheid de aankoop van schone voertuigen stimuleert. Desondanks viel de beursgang van Nio vies tegen. De 160 miljoen beschikbare aandelen gingen voor 6,26 dollar per stuk de markt op, slechts een dollarcent hoger dan de onderkant van de bandbreedte die tevoren was vastgesteld. Daarmee haalde Nio een miljard dollar op, dat nodig is voor productontwikkeling, marketing en de bouw van fabrieken. Nio’s rollen nu nog van de band bij vrachtwagenfabrikant JAC. Zelf had Nio op 1,8 miljard dollar gerekend.

Bezorgd

Dan Meituan Dianping. Iedereen in China kent dit internetplatform waar je maaltijden bestelt dat door bezorgers in hun opvallend gele outfits met kangoeroe-logo wordt afgeleverd. Het bedrijf maakte in zeven jaar tijd geen yuan winst, maar groeit als kool en heeft nu 310 miljoen geregistreerde klanten en 4,4 miljoen aangesloten restaurants. Het is een markt met veel concurrentie. Wat voor Meituan Dianping pleit is dat het samenwerkt met Tencent, de Chinese internetmoloch die we kennen van WeChat.

Maar beleggers toonden zich niet hongerig. Een introductieprijs van 69 HKdollar zat weliswaar aan de bovenkant van de bandbreedte, maar de inschrijving was maar net overtekend. Het levert Meituan Dianping omgerekend 4,2 miljard dollar op. Dat kan het goed gebruiken in deze competatieve markt, waar het vecht met bijvoorbeeld Ele.me waarin Alibaba een meerderheidsbelang heeft. En toch liet het analisten met het onverzadigde gevoel achter dat hier meer in had gezeten.

Handelsoorlog

Zijn de hoogtijdagen tijd van Chinese technologiefondsen alweer voorbij? Bij Nio geven ze Tesla de schuld. Het rumoer dat topman Elon Musk rondom dat bedrijf heeft veroorzaakt zou beleggers kopschuw maken in elektrische auto’s te stappen. Zou kunnen. Met evenveel kracht van argumenten kun je het omgekeerde betogen: als Tesla niet aan de behoefte van de markt kan voldoen, vergroot dat de kansen van andere fabrikanten.

Waarschijnlijk is een ongelukkige timing een betere verklaring. Aanhoudende onzekerheid over de Amerikaans-Chinese handelsoorlog drukken de koersen van Chinese aandelen. De verwachting is dat hogere prijzen en economische stagnatie de Chinese middenklasse treffen, die de motor zijn achter de binnenlandse consumptie. De Chinese beursindices tikten woensdag hun laagste scores sinds januari 2016 aan. Ook Chinese aandelen die aan buitenlandse beurzen staan genoteerd staan onder druk. Zelfs beurslieveling Tencent kreeg klappen na tegenvallende kwartaalcijfers.

Groeipotentieel

En eerlijk is eerlijk: Chinese techies stellen soms bitter teleur na hun beursgang. Recente introducties als China Literature, China Tower en niet te vergeten mobieltjesmaker Xiaomi staan nu lager genoteerd dan hun introductieprijs.

Toch blijft China interessant. Waar de risico’s hoog zijn, zijn potentiële rendementen dat ook. Een handelsoorlog kan de groei van China’s economie vertragen, maar niet teniet doen. Daarvoor is de export naar de Verenigde Staten gewoon niet groot genoeg. Ook op de enorme thuismarkt zijn er vooralsnog volop groeimogelijkheden voor Chinese bedrijven.

Afbeelding: Fred Sengers

Fred Sengers

Fred Sengers

Fred Sengers is deskundige op het gebied van het moderne China. Die kennis zet hij in als publicist, spreker en dagvoorzitter. Hij publiceert regelmatig op De Geldpers, zijn eigen site Blogaap.nl en is auteur van het boek Reis door China in 48 Dagen.