Achter de cijfersNieuws

Aandeel SNAP schiet 47% omhoog, maar er is nog altijd brand

Ja hoor, Snapchat heeft ons artikel gelijk klaargemaakt voor de prullenbak. Dat is althans in eerste instantie het geval. De omzet is namelijk 104% procent gegroeid ten opzichte van 2016. Toch blijven de verliezen in de honderden miljoenen lopen. Gaat het moederbedrijf achter Snapchat de storm doorstaan? Wij checkten het.  No money… Oké, laten we bij het begin beginnen. Snapchat heeft geen écht businessmodel. Het enige waar ze geld mee kunnen verdienen is de Snapchat-spectacles...
Max van Hasenbroek Max van Hasenbroek8 februari 201810024 min

Ja hoor, Snapchat heeft ons artikel gelijk klaargemaakt voor de prullenbak. Dat is althans in eerste instantie het geval. De omzet is namelijk 104% procent gegroeid ten opzichte van 2016. Toch blijven de verliezen in de honderden miljoenen lopen. Gaat het moederbedrijf achter Snapchat de storm doorstaan? Wij checkten het. 

No money…

Oké, laten we bij het begin beginnen. Snapchat heeft geen écht businessmodel. Het enige waar ze geld mee kunnen verdienen is de Snapchat-spectacles en advertenties op de app Snapchat. De Snaptacles lopen niet echt storm en advertenties zijn tegenwoordig in medialand ook geen vetpot meer. Het inkomensplaatje wordt dus pas mooi bij een heel groot aantal gebruikers. Hoewel Snapchat aan de 187 miljoen dagelijkse gebruikers zit, is dat nog lang niet genoeg. 

Dikke minnen

Snap heeft in 2017 een winst van 824 miljoen dollar gemaakt. Vorig jaar was dat 404 miljoen, dus op zich is daar niets aan de hand. Als jij 104% meer geld binnenharkt in één jaar, mag je best blij zijn. Maar goed, er is een ding wat dat feestje tegenhoud en dat obstakel heet: kosten. Met 824 miljoen dollar aan omzet pakt SNAP ongeveer 720 miljoen dollar verlies. Dat is een gat van meer dan een miljard dollar! Er moet dus of 720 miljoen euro meer verdiend worden, of minder uitgegeven worden. Beiden gaat lastig worden.

Het aandeel

Ook het aandeel gaat niet supergoed. Snap ging begin 2017 naar de beurs voor zo’n 17 dollar. Die IPO-prijs, zoals dat dan heet, wordt vaak binnen een paar maanden overtroffen en wordt niet meer vaak aangeraakt. SNAP heeft het voor elkaar gekregen om eronder te zakken, naar een dieptepunt van 12 dollar. Maar gister heeft het aandeel binnen 8 uur ineens een sprong van 47% gemaakt, omdat de omzet hard gestegen is. Dat zag er zo uit: 

Beleggers overreageren. Dat doen ze bij negatief nieuws en nu ook bij positief nieuws. Zolang SNAP geen solide verdienmodel heeft, zullen ze geen winst maken. En voor zo’n groot bedrijf als SNAP is dat zorgelijk. 

Max van Hasenbroek

Max van Hasenbroek

Eindbaas in elke zin van het woord. Heeft een hekel aan ‘die ringetjes’ (Audi) en zorgt er dan ook voor dat elke bestuurder in die luxere Volkswagen ervan langs krijgt. Hoewel je het niet zou verwachten, kan hij nog steeds lachen om Jiskefet.