Afbeelding: Max Pixel (CC0), via MaxPixel.net (https://www.maxpixel.net/Decoration-Gift-Loop-Packaging-Red-572859)

Hoeveel geven we uit tijdens Valentijnsdag?

De 14e van februari is de dag dat Cupido ervoor gaat zorgen dat jij de liefde van je leven ontmoet. Dan moet hij wel in een goede bui zitten. Bovenal is Valentijnsdag een commercieel dingetje waar we nog steeds elk jaar intrappen. De rozen kosten geen €5 meer, maar ineens €12,50. Chocolade kost niet €3 meer, maar €6. Daarom gingen wij op onderzoek uit: hoeveel wordt er uitgegeven en verdiend tijdens deze quasi-commerciële liefdesfuif?

Voor ons onderzoekje komen we al gauw uit bij de grotere onderzoeksbureau’s. Het schijnt dat een van deze bureau’s een hele ‘Feestmonitor‘ bijhoudt waarin alle statistieken te zien zijn voor feestdagen als Valentijnsdag, Pasen, Kerst en ga zo nog maar even door. Het onderzoek waar wij onze info vandaan halen is gedaan onder 1500 Nederlanders. Minstens een prima representatie van de samenleving dus.

Cliché millennials 🌹

De titel van het onderzoek (2018) begint met de prachtige titel ‘Valentijn is vooral een Millennial-dingetje’. Weten we dat in ieder geval ook weer. Wij houden van cheesy feestdagen.

In totaal viert 33% van de Nederlanders Valentijnsdag en doen 40% van de millennials dat. Ook spenderen we flink aan onze geliefden: in 2017 was het gemiddelde bedrag €55! Vier jaar eerder lag dat bedrag nog op €46. Daarnaast is het zo dat mannen gemiddeld €40 meer uitgeven aan hun vrouwen dan andersom. Lekker dan.

Online en offline 💻

De Valentijnvierders kopen de cadeautjes ook steeds meer op het internet. Het percentage mannen dat dit doet, komt neer op 29%. De vrouwen gaan toch nog liever naar de fysieke winkels, namelijk 73%.

Een cadeau hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je thuisblijft en een bos bloemen ontvangt. Sommige stelletjes gaan ook uit eten, dit is zelfs 32% van het totaal. In 2013 lag dit percentage op 22%.

Extra omzet 💰

De winkeliers vinden deze commerciële dagen ook prachtig. Ze kunnen de prijzen omhoog gooien en verdienen dan nog meer ook! De laatste gegevens dateren uit 2013, waar berekend is dat winkeliers in totaal zo’n €70 mln extra omzet realiseren door Valentijn. En dat terwijl 66% nog altijd niets aan Valentijn doet.

Afbeelding: Max Pixel (CC0), via MaxPixel.net

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.

Reageren