Microsoft wordt nu ook supermarktgigant – te beginnen met twee testwinkels

Na de overname van Whole Foods door Amazon voelt Microsoft zich ook geroepen om iets in de retailsector te gaan doen. En die roeping hebben ze nu concreet gemaakt. Ze gaan ‘razendsnelle’ supermarkten maken die vol met technologie zitten en waar er een nieuwe klantervaring zal ontstaan. Het klinkt een beetje alsof RTL4 samen gaat werken met de Jumbo, maar toch kan het veel positieve resultaten opleveren.

Het softwarebeest gaat in samenwerking met Kroger – een andere grote Amerikaanse supermarktketen – de klantervaring verbeteren door middel van allerlei nieuwe snufjes. Zo verzamelen ze miljoenen bytes aan data en kunnen ze dat weer gebruiken om mensen sneller door de winkel te leiden naar aanleiding van hun vorige aankopen.

Cookies, maar dan in het echt

Je kent het wel, je bent belandt op Bol.com op zoek naar een nieuwe wasmachine. Twee seconden later ga je even op Facebook en raad eens: ja hoor, daar staat je scherm gevuld met allerlei advertenties van wasmachines. Dit heten cookies en is in zekere zin ook wat Microsoft nu ook gaat doen in de supermarkten. Als zij eenmaal weten wat je koopt, kunnen ze bijvoorbeeld andere (duurdere) merken aanprijzen, of kunnen ze ervoor zorgen dat je korting krijgt als je op rustige tijden boodschappen komt doen. Er is een legio aan mogelijkheden voor Microsoft.

Uitrollen

De twee testwinkels beginnen in Redmond en Cincinnati. Als deze twee testen positief verlopen worden de innovaties uitgerold door alle 2780 winkels in heel de Verenigde Staten die Kroger heeft. Als er te zijner tijd ook nog andere supermarkten geïnteresseerd zijn in de innovaties van Microsoft en Kroger, kunnen die wellicht verkocht worden. Zo hebben de beide bedrijven ook nog eens een extra inkomensbron.

Met deze nieuwe ontwikkeling zal de concurrentiestrijd tussen Jeff Bezos en Bill Gates dus ook op retailgebied losbarsten. We hebben er nu al zin in.

Afbeelding door Coolcaesar, via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.

Reageren