Volvo zegt: ‘Koop onze auto’s niet’

Vanochtend kwam er een opmerkelijk bericht binnen: Volvo die aan alle klanten meldt dat ze de auto’s niet moeten kopen. Het klinkt een beetje alsof de CEO wat te veel gedronken had en bedacht dat hij eigenlijk heel erg fan van Mercedes-Benz was. Maar niets is minder waar. Sterker nog, de zet is misschien wel geniale marketing.

We moeten ons een beetje schuldig maken aan clickbait, want puur en alleen zeggen dat je de auto’s van Volvo niet meer moet kopen zou absurd zijn. Volvo is uit op een ander model: het auto-abonnement. Jij betaalt een vast bedrag per maand en de auto is voor jou. De reparaties, verzekeringen, winterbanden en ga zo maar door zitten daarbij inbegrepen. Alleen tanken moet je zelf doen.

De innovators

Volvo is al langer bezig met flink innoveren en inspelen op trends. Deze abonnementsauto’s past makkelijk in het rijtje Netflix, Spotify en zelfs Swapfiets. Allemaal services waar je een fixed fee betaalt en daarmee oneindig kunt genieten van de diensten. Volvo gaat daar nu dus ook mee aan de haal, het is blijkbaar wat klanten willen.

Ook zijn ze een van de eerste die zeiden dat ze actief elektrische auto’s willen verkopen. Hun doel is om 50% van de totale verkoopcijfers te laten bestaan uit de verkoop van volledig elektrische voertuigen. Wanneer dit gebeurd moet zijn? In 2025 al.

Maar, uhm… Leasen?

“Je kunt toch ook nog gewoon steeds een auto leasen, wat is daar anders aan? Dat is ook een soort van abonnement op een auto.” Dat is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het persbericht las om eerlijk te zijn. Uiteraard heeft Volvo deze vraag ook voorgelegd gekregen en heb ik zorgvuldig het antwoord eens doorgelezen.

De voordelen, zo zegt Volvo, omvatten onder andere dat je geen aanbetaling hoeft te doen bij het begin van je leasecontract en het eind van je leasecontract. Daarnaast is het abonnementspakket veel groter. Er zitten winterbanden bij, alle verzekeringen, reparaties, pechservice en onderhoud. Dat tanken is dus het enige. Daar komt dan wel bij dat voorlopig het abonneren nog 40% duurder is dan het leasen.

Of het werkt weten we niet, maar de marketingmove is gemaakt. Op de beurs gaat Volvo in het groen: +1,31%.

Afbeelding door Alexander Migl, via Wikimedia Commons (CC-BY SA 4.0)

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.

Reageren