Wat krijg je als een barbiepop een bedrijf laat leiden? Faillissement

Deze week bereikte ons het nieuws dat Jobbird faillissement heeft aangevraagd. Achter de rug van personeel en management om, dat moge gezegd worden, vroeg het schattige gezinnetje aan het hoofd van de vacaturesite een faillissement aan.

Het bedrijf maakte veel te weinig omzet door lage marges en deals met tussenpersonen, maar er was nog iets anders aan de hand. Waar Jan Peter Cruiming met de Nationale Vacaturebank nog een fortuin wist te verdienen, plaatste de oprichter zichzelf bij Jobbird meer op de achtergrond. Hij liet de scepter zwaaien door zijn -trophywife- vrouw, een fotografe zonder enige ervaring in de businesswereld.

Het Jobbird-avontuur begon zo mooi. Na een megadeal in 2004 vertrok Cruiming met 24 miljoen euro onder de arm naar een nieuw avontuur, wat later Jobbird zou worden. Hij wilde het met Jobbird revolutionair anders doen; internationaal was de kernzaak, met groeien als favoriete woord. Dat groeien ging Jobbird prima af, maar voornamelijk omdat Cruiming de geldkraan wijd open had gedraaid voor zijn projectje. Hij pompte meerdere miljoenen in het bedrijf, dat door lage marges op geplaatste vacatures meer geld kostte dan opbracht.

Ophef

Jobbird opereerde nogal onder de radar en kwam nauwelijks in het nieuws, behalve als Cruiming weer iets fantastisch te melden had. Tot juni 2018, toen het marketingbureau dat Jobbird had ingeschakeld om de social media te regelen de meest belachelijke tweet ooit het wereldwijde web op knalde. De tweet had zo uit medio 1918 getrokken kunnen zijn en sloopte 100 jaar een feminisme in nog geen 140 tekens. De vacaturetoko werd dit dan ook niet in dank afgenomen en al snel sprongen alle grote media er bovenop. Nogal logisch.

Joran-Lars

Veredeld tikgeit bij De Geldpers, ondernemer in de wondere wereld van het internet. Snapt niet helemaal wat een 'maximum snelheid' inhoudt. Beroepsmatig sponsor van het CJIB.

Reageren