Wat hebben Louis Vuitton, Moët&Chandon en een cruise line met elkaar gemeen?

Afgezien van alle drie in de smaak te vallen bij deze redacteur bestaat er nog een verband tussen deze drie bij vrijwel iedereen bekende merken. Een verband die eigenlijk nog veel verder gaat dan alleen deze drie namen. Al nieuwsgierig geworden? 

Ik wil graag aan je voorstellen; LVMH, oftewel Louis Vuitton Möet Hennessy. En ja, ook al klinkt de naam als iets wat je uitkraamt tijdens het klaarkomen of poepen, betreft het hier een van de grootste conglomeraten ter wereld. LVMH is namelijk eigenaar van bijna alles waar jij aan denkt als het gaat om luxe, zoals dit pracht plaatje mooi illustreert:

 

En dit hoort erbij, en dit, en dit!

Het merk gaat nog veel verder dan alleen de tassenfabrikant, de champagne-baas en de bekende merken. LVMH is daarnaast namelijk ook eigenaar van Kenzo, Givenchy, Tag Heuer en belvedere vodka. Tot dusver een leuk weetje, maar erg interessant wordt het nog niet. Maar als wij kijken naar de branche ‘selective retailing’ gaat er wel wat opvallen. LVMH is namelijk ook de eigenaar van Starboard, een van de werelds meest luxueuze cruise vakantie uitbaters. Over een allround-dienstverlener gesproken. Maar naast dit alles doken wij er verder in, en kwamen nog een weetje te boven. Want de eigenaar van LVMH is niemand minder dan de CD Foundation. Doesn’t ring a bell? 

Juist. De Christian Dior Foundation. Ongemerkt is door deze constructie modemerk Dior de eigenaar en baas van eigenlijk alles waar het woord luxe voor, achter of naast past. De volgende keer als je dus weer een van deze merken tegenkomt, kun je dus met een gerust hart zeggen; ik heb een echte Dior. Waarvan akte.

Afbeelding door zoetnet, via Flickr (CC-BY 2.0)

Joran-Lars

Veredeld tikgeit bij De Geldpers, ondernemer in de wondere wereld van het internet. Snapt niet helemaal wat een 'maximum snelheid' inhoudt. Beroepsmatig sponsor van het CJIB.