Tikkie test overboeken met alleen telefoonnummer en lanceert zakelijke versie

Betaalservice Tikkie begint vandaag met een test onder gebruikers waardoor ze geld kunnen ontvangen en overmaken met alleen een mobiel nummer. Een kleine groep gebruikers van de app van ABN AMRO kan de komende tijd de nieuwe functie uit gaan testen volgens de Telegraaf.

Mocht de test een succes zijn wordt hij verder uitgerold en kan iedereen met de Tikkie app op deze manier een rondje uit de kroeg terugvragen. Het betaalverzoek handmatig moeten versturen via WhatsApp of een andere berichtenservice is niet meer nodig. ABN AMRO zal uiteindelijk de functie om via een telefoonnummer over te boeken ook beschikbaar maken voor mensen zonder de app. Ook is er nu een zakelijke functie waarvan de bank hoopt dat dit een alternatief wordt voor freelancers om facturen te versturen. Het populaire Tikkie heeft volgens de bank 4 miljoen gebruikers en heeft 1,25 miljard euro aan betalingen verwerkt sinds de lancering.

Nog meer verandering onderweg

Meerdere Nederlandse banken gaan vanaf volgend jaar met een nieuw systeem werken waardoor wachtperiodes bij overboekingen gaan verdwijnen. Met de verandering staat het geld binnen vijf seconden op de rekening. ABN Amro, ING, SNS, ASN Bank, RegioBank en KNAB gaan met de nieuwe techniek genaamd Instant Payments werken. Zij gaven de opdracht aan Betaalvereniging Nederland om het systeem op poten te zetten.

De vertraging bij het overmaken van geld is niet meer van deze tijd. Nu is daar een model uitgekomen waardoor het niet meer uitmaakt welke dag of hoe laat het is of bij welke bank je zit. Het is nog niet direct vanaf 1 januari mogelijk om supersnel geld over te maken. Instant Payments gaat langzaam worden uitgerold en als alles goed verloopt wordt het in april de norm. Het verwacht al snel een miljard betalingen te verwerken via het systeem als het eenmaal loopt.

Afbeelding: Tikkie

Rayen Rudrasingh

Reageren