Audi moet 800 miljoen euro boete dokken voor het liegen over de uitstoot van auto’s

Audi betaalt 800 miljoen euro boete voor het manipuleren van testen van haar wagens met ‘sjoemelsoftware’. Hierdoor kon het bedrijf pronken met een veel lagere uitstoot dan haar auto’s daadwerkelijk produceren. Het bedrijf dat momenteel wordt geleid door de Nederlander Bram Schot gaat niet in beroep en heeft toegegeven aan de autoriteiten dat het fout zit meldt IEX.

De boete zal een stevige tegenvaller worden voor Audi en de Volkswagen groep waar het onder valt. De tik op de vingers van bijna een miljard euro zal een stevige impact gaan hebben op de cijfers voor dit jaar. De leiding van het Volkswagen concern doet er alles aan om de sjoemelaffaire met de CO2-uitstoot van diesels achter zich te laten. Twee weken geleden nam het na maanden afstand van topman Rupert Stadtler. In juni werd hij van zijn bed gelicht voor zijn betrokkenheid bij het gesjoemel. De gevallen CEO  zit nog steeds vast in de Duitse cel. Dit gebeurde niet alleen bij Audi maar ook bij moederbedrijf Volkswagen. Door de software die er in de auto’s werd geïnstalleerd konden de zogenoemde emissietests gemanipuleerd worden. Miljoenen auto’s konden zo met valse informatie verkocht worden, het leidde tot een schandaal dat drie jaar na dato nog steeds door suddert.

Bram wil de baas blijven

Het machtsvacuüm bij de Duitse autofabrikant wordt momenteel dus opgevuld door een Nederlander. Audi’s Interim-directeur Bram Schot werkt al decennia in de autobranche en houdt zich graag op de achtergrond. Toch maakte hij een uitzondering vorige week. Toen meldde hij in een interview dat hij graag de vaste directeur wordt van Audi. De Nederlander zei “ik ben beschikbaar als Audi-topman op de lange termijn en zou die rol graag blijven vervullen.” Helaas voor Schot is hij niet de enige die aast op de functie bij de Duitse autofabrikant. Markus Duesmann wordt veel genoemd als mogelijke opvolger van Stadtler. De Duitser zal sowieso overstappen van zijn huidige werkgever BMW naar de Volkswagen groep. Voordeel voor Schot is dat Duesmann pas volgend jaar september weg gaat bij BMW. Ook staat er in zijn contract met dat hij daarna een jaar niet voor een concurrent mag werken.

Afbeelding: Razvan Orendovici (CC BY 2.0), via Flickr

Rayen Rudrasingh