Nieuwe klap voor Facebook: medeoprichters Instagram weg

Mike Krieger (foto) en Kevin Systrom de medeoprichters van Instagram verlaten binnenkort moederbedrijf Facebook. In een statement geven zij aan klaar te zijn voor een nieuw hoofdstuk in hun leven nadat het nieuws eerder al was uitgelekt door The New York Times. De medeoprichters slaan ergens in de komende weken de deur achter zich dicht bij het sociale media netwerk dat voor 1 miljard dollar werd opgekocht door Zuckerberg en co.

Officieel is er geen reden dat Krieger en Systrom vertrekken bij hun eigen creatie. Wel zijn er voldoende geruchten, zo zouden de twee in de clinch liggen met Mark Zuckerberg. Zij zouden het niet eens kunnen worden met hun baas over de strategie voor Instagram. Beiden zijn inmiddels ook bedankt voor bewezen diensten door de oprichter van Facebook die uitkijkt naar het volgende project van de twee. Het duo gaat na hun laatste werkdag met vakantie om hun “curiositeit en creativiteit te herontdekken.” Systrom en Krieger leerden elkaar acht jaar geleden kennen en begonnen samen te werken aan een project waar de eerste al mee bezig was. Met de hulp van Krieger werd dat project uiteindelijk omgedoopt tot Instagram. Het is al jaren de grootste groeibriljant van Facebook, bij de aankoop had de app nog 30 miljoen gebruikers. In zes jaar tijd is dat opgelopen naar een miljard gebruikers.

Niet de eersten

Het is niet de eerste medeoprichter van een aankoop van Facebook die uiteindelijk vertrekt bij het bedrijf. Ook de man die meewerkte aan het bouwen van WhatsApp Jan Koum besloot in april dit jaar de deur achter zich dicht te trekken bij Facebook. Geruchten beweren dat hij dit heeft gedaan omdat hij grote waarde hecht aan privacy, iets waar het sociale netwerk meerdere malen voor onder vuur heeft gelegen. Facebook verhandelde data van miljoenen gebruikers aan Cambridge Analytica. Die de gegevens vervolgens gebruikte om onder andere de Trump en Brexit campagne te bevorderen. Mede daardoor verscheen Zuckerberg zowel voor de Amerikaanse senaat als in het Europees parlement om zijn bedrijf en haar privacyvoorwaarden te verantwoorden. Het schandaal had ook financiële gevolgen Facebook zag de groei van het aantal advertenties en gebruikers teruglopen.

Afbeelding: JD Lasica (CC BY 2.0), via Flickr

Rayen Rudrasingh