Alibaba blijft groeien en verdubbelt omzet

Webwinkelreus Alibaba – opgericht door de charismatische Chinese zakenman Jack Ma – maakte vandaag haar cijfers bekend over het tweede kwartaal van 2018. De omzet is maar liefst met 61% toegenomen vergeleken met de cijfers van dezelfde periode vorig jaar. Daardoor komt de totale omzet van het bedrijf uit op 10,39 miljard euro. Ondanks dat de online winkel waar je zo’n beetje alles voor spotprijzen kunt kopen blijft groeien, liep de winst wel met ruim 41% terug.

Het krimpen van de winst die uitkwam op 1,1 miljard euro heeft alles te maken met de uitbreiding van het bedrijf zelf. Het is vooral bekend vanwege de webwinkels die onder de Alibaba holding vallen Taobao en Tmall. Een flink gedeelte van de winst werd door het bedrijf weer geïnvesteerd in zusterbedrijven. Zo hebben Jack Ma en consorten geïnvesteerd in een supermarkt genaamd Hema. Een winkel die voor de rest niks te maken heeft met onze Hema van de rookworsten.

Het afgelopen jaren is het aantal Hema supermarkten flink uitgebreid want Alibaba wil minder afhankelijk worden van haar online activiteiten. De prijsvechter heeft namelijk steeds meer te maken met concurrentie van websites JD en Pinduoduo. De online winkels zijn nu nog goed voor 86% van de inkomsten. Supermarkten zijn niet de enige andere manier waarop Alibaba haar zaken probeert uit te breiden. Zo heeft het ook een etenbezorgservice genaamd Ele.me.

De hardst groeiende tak van het bedrijf is echter niet Taobao, Hema of Ele.me. Alibaba investeert ook in clouddiensten om te concurreren met techgiganten zoals Google en Amazon. Het neemt dat zeer serieus en opent op plekken in Europa data centers om al die online ruimte aan te bieden. In Europa omdat het ook die markt verder wil veroveren. Het is nog maar een klein gedeelte van de inkomsten maar groeit explosief. Over het afgelopen jaar verdiende het 93 procent meer met deze diensten dan het jaar daarvoor, iets minder 591 miljoen euro.

 

Rayen Rudrasingh