KLM gaat goed, AirFrance verziekt het met stakingen

Air France-KLM zit al langere tijd in de problemen met de stakingen van de Franse piloten. Nu de halfjaarcijfers van het bedrijf bekend zijn geworden, wordt dit nog eens even benadrukt. KLM topman Pieter Elbers (wij mogen Pietertje zeggen) verwacht toch nog dat dit goed gaat komen aan het eind van het jaar. 

Toen de halfjaarcijfers binnenkwamen was er bij KLM reden voor een feestje: 4,9% meer omzet en stijgende passagiersaantallen. Bovendien vervoeren ze ook steeds meer vracht door de lucht. Gaan we naar de zuidelijke helft van het concern, dan zorgt Air France ervoor dat iedereen bij KLM weer op het randje van een depressie komt te zitten. Air France heeft een omzetgroei van -1,4% gerealiseerd. De Franse stakingen hebben gezorgd voor een extra kostenpost van 335 miljoen euro, terwijl KLM dit nog een beetje wist te compenseren. Het halfjaarresultaat kwam uit op een verlies van 159 miljoen euro.

Toekomst

Pietertje krijgt natuurlijk ook een punthoofd van die Fransen met hun stakingen, maar dat kan hij niet zeggen, dus doen wij het voor hem. Naar buiten toe is hij zelfs positief. Zelf denkt hij dat het verlies aan het einde van het jaar weggepoetst kan worden, zodat er nog groene cijfers genoteerd staan. Met meer verkochte tickets komende maanden is dit geen gek beeld inderdaad. Wel moeten ze ook rekening houden met mogelijk meer stakingen en stijgende olieprijzen. De totale kosten van kerosine waren bijna 500 miljoen euro hoger dan vorig jaar!

Ook heeft Air France-KLM een bestuursprobleem: er is geen echte CEO. Natuurlijk vangt het bestuur de taken deels op, maar een echte leider hebben ze momenteel niet. En voor een multinational is dat nogal lastig.

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.