Zwarte Zaterdag op Schiphol: wie verdienen hieraan?

Vandaag, 30 juli 2018, is de drukste dag van het jaar en komen er 233.000 mensen aan op Schiphol. Wij zijn natuurlijk geïnteresseerd in de vraag: wat levert dat op en wie verdienen er het meest aan?

Elke dag worden er op Schiphol gemiddeld rond de 200.000 passagiers vervoerd en om dat in goede banen te leiden is er flink wat werk nodig van al het personeel. Niet alleen van de luchthaven zelf, maar ook van alle luchtvaartmaatschappijen en partijen als de Marechaussee.

Misschien wist je het al, maar zulke invloedrijke bedrijven in Nederland zijn vaak niet van een privé-partij, zoals bijvoorbeeld Shell dat is. De officiële eigenaar van Schiphol is Royal Schiphol Group N.V., wat er best particulier uitziet eigenlijk. Deze Schiphol Group is niet alleen eigenaar van Schiphol, maar ook van Rotterdam The Hague Airport én van Lelystad Airport. Ook heeft het een meerderheidsbelang (51%) in Eindhoven Airport, wat ze ook daar feitelijk eigenaar van maakt.

Schiphol

Maar van wie is Royal Schiphol Group N.V? Hier komt het lijstje:

  • Staat der Nederlanden (belang van 69,77%)
  • Gemeente Amsterdam (belang van 20,03%)
  • Aéroports de Paris (belang van 8,0%)
  • Gemeente Rotterdam (belang van 2,2%)

Drie partijen zijn 100% zeker staats. De enige partij die dat niet is, Aéroports de Paris (ADP), is echter ook een staatsbedrijf. De Franse overheid zit achter dat bedrijf, met een meerderheidsbelang van 50,6%. Overigens heeft ADP niet alleen een belang in Schiphol Group, maar heeft Schiphol Group op zijn beurt weer een belang van 8,0% in ADP.

Geld verdienen

De Staat der Nederlanden en de gemeentes Amsterdam en Rotterdam verdienen dus flink aan alle luchthavens in Nederland. Vorig jaar kwam de winst uit op 280 miljoen euro. Als we dat eerlijk verdelen onder de partijen zou de Staat er theoretisch 195,36 miljoen euro bij krijgen en de Gemeente Amsterdam 56,08 miljoen euro. De winst wordt vrijwel alleen nooit volledig uitgekeerd aan dividend en dus zullen deze bedragen veel lager liggen.

Al het geld wat er wordt uitgegeven op de luchthaven gaat natuurlijk niet alleen naar Schiphol Group, maar ook naar winkelexploitanten die een filiaal op de grootste luchthaven van Nederland hebben. Schiphol Group heeft per passagier 18,03 euro verdient. Bedenk hierbij wel dat de andere luchthavens daar ook nog bij zitten, want dit zijn cijfers van Schiphol Group. Maar al wordt er op de luchthaven 60% van het totaal per passagier uitgegeven (10,82 euro ongeveer), dan wordt er zo’n 741 miljoen euro per jaar verdiend door alle outlets. Dat is gemiddeld 2,08 miljoen eurp per winkel (369 winkels totaal).

Als er op de luchthaven 13.000 extra passagiers op een dag komen die allemaal 10,82 euro uitgeven, dan kunnen winkels rekenen op een extra omzet van 140.000 euro in één dag!

Conclusie

Meer massa betekent meer mensen die geld uitgeven. Behalve de ticketverkoop zorgt het ook voor meer omzet van outlets. Voor Schiphol Group zelf betekent het meer geldontvangsten van luchtvaartmaatschappijen die landingsgelden et cetera moeten betalen. Iedereen wordt er rijker van, behalve de vakantiereizigers. Naast de lange rijen, kosten zulke drukke dagen hen ook nog geld.

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.