Iedereen gebruikt Snapchat, maar wéér stapje dichterbij faillissement

Het aantal gebruikers bleef stijgen, de koers bleef dalen.  Er waren hoge verwachten toen Snap Inc., het moederbedrijf van Snapchat, een jaar geleden naar de beurs ging, maar er zijn nu wéér nieuwe ontslagen gevallen.

Het begon nog allemaal zo veelbelovend. Binnen een dag was de koers van Snap met meer dan twaalf dollar gestegen: van 17 dollar naar ruim 29 dollar. En die ene dag, 3 maart 2017, noteerde ook gelijk de hoogste koers ooit voor het bedrijf. De koers kelderde naar 15,82 dollar as we speak. Het is veelzeggend voor de financiële tegenslag die Snap ondergaat.

En dat terwijl het aantal gebruikers van Snapchat maar bleef groeien. Wereldwijd zijn er zo’n 187 miljoen actieve gebruikers, bij de beursgang waren dat er nog 166 miljoen. De potentie van Snapchat in groeiende gebruikers is groot, maar ergens gaat er dus iets mis. Dat is precies wat Snapchat ook dacht en er vallen massaal ontslagen.

Ontslagen volgen elkaar in rap tempo op

Begin maart werden er 120 technische functies geschrapt, in januari gingen ook al tientallen medewerkers de deur uit en nu wordt het mes gezet in de advertentie-afdeling. Persbureau Bloomberg meldt dat het naar verluidt om honderd medewerkers gaat.

De financiële resultaten vallen voor Snap Inc. vrijwel steeds tegen. Dat is niet een probleem van deze tijd, want in 2014 kwamen de eerste problemen al aan het licht. Het bedrijf boekte toen een omzet van 3.1 miljoen dollar, terwijl de potentiële omzet op 20 miljoen werd geschat. En in 2016 leed het bedrijf 515 miljoen dollar verlies, terwijl het bedrijf een waarde had van 23 miljard dollar.

Inkomsten blijven achter bij enorme kosten

Facebook-baas Mark Zuckerberg zag ook de potentie van Snapchat en wilde het bedrijf in 2013 kopen voor 3 miljard dollar. Die potentie komt er dus nog niet helemaal uit. Door de concurrentie van onder meer Facebook en Google is het vechten om advertentie-inkomsten, terwijl de kosten hoog opliepen voor ontwikkeling van de app en marketing.

Want wie draagt er een Spectacle?  De zonnebril waarmee video’s kunnen worden opgenomen, wordt veel minder gekocht dan het bedrijf verwachtte. Volgens The New York Times werd er aan die flop zo 40 miljoen dollar afgeschreven. Dan moet het geld ergens vandaan komen, en gaan honderden medewerkers de laan uit.

Pim Westenberg