Afbeelding: freestocks-photos, via Pixabay (Pixabay License)

Uber vs. taxi: dit verdient een Uber-chauffeur

Het is oorlog in taxiland! Taxichauffeurs zouden een aanval plannen op het hoofdkantoor van Uber. De taxichauffeurs spreken van oneerlijke concurrentie, maar hoe zit het met de financiën van een Uber-driver?

“Neem je bakstenen, vuurwerk en molotovcocktails mee”, is te lezen in een appgroep met ongeveer 300 taxichauffeurs. Volgens hun is er sprake van een oneerlijke concurrentiestrijd tussen de taxichauffeurs en de diensten die Uber aanbiedt. In De Telegraaf reageert een boze taxichauffeur: “De tarieven zijn te laag, de commissie te hoog en er zijn te veel chauffeurs aangenomen. Die jongens verdienen te weinig.” Maar hoeveel verdienen ‘die jongens’ dan?

‘Flink wat geld verdienen’

Volgens Uber zelf kan je als Uber-driver ‘flink wat geld verdienen. Je kunt rijden en verdienen zoveel als je wilt. Des te meer je rijdt, des te meer je kunt verdienen.’ Als je heel veel werkt, zou je dus best heel veel kunnen verdienen. Maar ‘flink wat geld’ is toch nog echt te vaag. We nemen de proef op de som. Voor een ritje van de Dam in Amsterdam naar de Coolsingel in Rotterdam is er binnen één tot vier minuten een Uber bij de gebruiker. Dat is dan wel de voordelige UberX, want je wil zo min mogelijk geld betalen. Anders had je wel een taxi genomen.

Wil je elke dag in minder dan 5 minuten op de hoogte zijn van het financiële nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

De afstand is 75 kilometer en daar zou de chauffeur op een maandagmiddag – ver voor de spits – vijf kwartier over moeten doen. Kosten zijn €90 tot €120, dus het gemiddelde van €105 is een reële berekening. Dat lijkt lekker cashen voor de chauffeur, maar er gaat eerst nog een percentage van 25% naar Uber. €26,25 gaat naar het bedrijf, €78,75 naar de chauffeur. Een blik op de ANWB Routeplanner leert dat er, aangenomen dat er op benzine wordt gereden, voor €9,28 aan brandstof doorheen gaat.

Er blijft dus nog geen zeventig euro over voor de chauffeur. Lijkt in eerste instantie nog een prima uurloon, tot we dieper op de kosten ingaan. Ziekte? Geen inkomsten. Op vakantie? Geen inkomsten. Vakantiegeld? Niks daarvan. En vergeet de belasting niet. In dat ritje van Amsterdam naar Rotterdam zit veel meer dan wat je meteen op de bankrekening ziet verschijnen. Bovendien moet een Uber-chauffeur nog maar hopen dat er iemand mee wil rijden weer terug naar Amsterdam, anders wordt het uurloon ook nog eens gehalveerd.

Vermogen om te starten als Uber-chauffeur 

Maar dan ben je er als Uber-driver nog lang niet. Je kan niet zomaar in een opwelling besluiten om voor Uber te gaan rijden. Je kan dus niet op een middag dat je je verveelt even wat ritjes gaan maken en er daarna voor altijd mee stoppen. Er komt nogal wat kijken bij een aanmelding als chauffeur bij Uber. Allereerst moet je een ‘chauffeurskaart’ halen. Kosten: €700!

Heb je die chauffeurskaart op zak, moet je een taxivergunning aanvragen. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Je moet je aanmelden met een eigen onderneming bij de Kamer van Koophandel (€50), daarna moet je een Verklaring Omtrent Gedrag (€41) hebben. Deze kosten moet je maken om Uberhaupt een taxivergunning te mogen aanvragen en die paar tientjes vallen dan volledig in het niets. Een vergunning voor taxivervoer kost €1440!

Het was even slikken, maar de taxivergunning is geregeld. Dan ben je er nog steeds niet. Met je taxivergunning mag je een ondernemerskaart aanvragen, die nodig is om de boordcomputer in de auto te activeren. Toch weer even €130 die erbij komt, en dan is er nog geen euro verdiend. Vergunningen en papieren op orde: tijd om te gaan rijden! Maar dan moet je wel eerst een auto hebben…

Dat kan met je eigen auto, maar hiervoor moet deze (1) in de lijst met Uber-modellen staan, (2) door het RDW gekeurd worden, (3) voorzien worden van blauwe kentekens, (4) een boordcomputer hebben en (5) correct verzekerd zijn. Voor het gemak is het beter om te gaan leasen. Via een partner van Uber kan je een auto leasen vanaf €147,50 per week. Hier krijg je 500 kilometer voor. Voor elke meer gereden kilometer betaal je 7,5 eurocent. Na 2500 kilometer betaal je 9 eurocent per kilometer. Kosten zijn dus afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar de €147,50 ben je zeker elke week kwijt. Al met al kost een aanmelding bij Uber, dus zonder dat er ook nog maar een cent binnen is gekomen, €2508! Dan valt er toch wel wat te zeggen voor de beweringen van de taxichauffeur: Uber-drivers verdienen weinig geld.

Afbeelding: freestocks-photos, via Pixabay (Pixabay License)

Pim Westenberg