Volkswagen stapt in de klimaattrein: 72 miljard euries!

Het Duitse automerk is vooral bekend van de ontiegelijk veel merken dat het onder zich heeft (Bentley, Rolls Royce en BMW bijvoorbeeld), en van het dieselschandaal afgelopen jaar. Volkswagen heeft hierdoor bij de jonge rijders nogal een negatieve reputatie opgebouwd met dit schandaal en dan is het belangrijk dat het rechtgezet wordt. De Duitsers kondigden daarom aan om voor in totaal zo’n 72 miljard euro in duurzaam autorijden te investeren. Niet slecht.

Doe maar duur

Eerder meldde Daimler AG, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, al dat zij miljarden gaan investeren in elektrisch rijden. Dat was ‘slechts’ 10 miljard, terwijl Volkswagen zegt dat het 7,2 keer zoveel zal investeren. Vaak is het zo dat bedrijven dan een heel groot bedrag noemen wat over 20 jaar uitgespreid wordt. Zo krijgen ze toch media-aandacht en valt er een betere reputatie te behalen. Volkswagen doet dit ook, alleen bij hen is er bekend dat er 34 miljard in 4 jaar geïnvesteerd zal worden. Voor de snelle rekenaars onder ons, dat is inderdaad 8,5 miljard per jaar. Tesla zou willen dat ze die bedragen per jaar konden investeren! 

Van de 72 miljard is 34 miljard echt bestemd voor de ontwikkeling van de elektrische auto’s en alles wat daarbij hoort. Een andere 22,8 miljard wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat ze geen Tesla-like productieproblemen krijgen en wel in één klap miljoenen elektrische voertuigen kunnen produceren. Dat geld wordt dus gepompt in de nieuwe fabrieken en in de vernieuwing van fabrieken om zo ook elektrische auto’s op grote schaal te produceren. Het andere geld heeft nog geen exacte bestemming. 

 

Dag Tesla, alweer

Hoe gaan de eindbaas Elon Musk en Tesla met dit soort berichten om? Ze hebben natuurlijk het wereldbeeld veranderd, chapeau daarvoor, maar daar verdien je geen geld mee. Tesla leeft voort van de productie van auto’s en als bigass merken als Mercedes-Benz en Volkswagen ineens met miljarden over de toonbank komen, wordt het ook voor Musk steeds lastiger. Eerst was Tesla vrijwel de enige met mooi ontworpen elektrische auto’s, maar nu zullen Mercedes-klanten of klanten van andere fabrikanten met voornamelijk benzineauto’s daar ook bij blijven. De loyaliteit aan een merk speelt ook mee en dat kan wel eens heel irritant worden voor Tesla. 

In ieder geval, we’ll keep you posted! 

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.