Waarom duurt het niet lang meer voor Snapchat omvalt? #Nofilter

Zelf gebruiken de redactieleden allemaal nog dagelijks Snapchat, maar toch gaat het steeds slechter met het gele spookjesbedrijf (misschien juist door ons?). Sinds de beursgang is het aandeel Snap al zo’n 44 procent gedaald en draaien ze alleen maar meer verlies. Ook die Snap zonnebrillen leveren geen donder op. Whaddup Snapchat, en hoe lang houden jullie dit nog vol?

#Nofilter

We vallen gelijk maar met de deur in huis. Hoe denk jij dat Snapchat geld verdient? Advertenties? Producten? Het is allemaal niet echt duidelijk hoe ze er nu voor zorgen dat ze van jouw aanwezigheid op de app profiteren. Een groot probleem, want geld verdienen is nogal belangrijk voor zo’n groot beursgenoteerd bedrijf. Met advertenties verdien je over het algemeen niet goed genoeg om je kosten terug te verdienen. Dat zie je ook terug in de verslagen die ze opstellen, want Snap heeft het laatste kwartaal gewoon weer doodleuk 443 miljoen verlies gemaakt. Wel hebben ze meer omzet gemaakt, maar als de kosten daarmee ook stijgen, maakt dat ook vrij weinig uit. Advertenties werken dus niet, dacht ook Evsan Spiegel, ceo van Snap. Toen kwamen ze op de markt met de Snap-brillen. Resultaat? Teleurstellend. 

#Whatnow?

Snapchat is als je het zo bekijkt ten dode opgeschreven. Geen geld betekent geen écht bedrijf. Het is leuk als hobby natuurlijk, maar dat zal Evan Spiegel niet willen. Hij zal dus snel iets nieuws moeten verzinnen waardoor hij al die Instagram-stories in één keer kapotmaakt. Maar ja, neem die uitdaging maar eens aan. Facebook, WhatsApp en Instagram zijn alledrie van de Zuckerberg-dynastie en Zuckerberg staat dus standaard al met 3-1 voor. De rivaliteit is moordend en ook Spiegel weet dat. Hij moet dus iets vinden wat alleen Snapchat kan en niet bij Instagram, omdat het niet bij hun imago past. 

#JUSTDOIT

Toch zijn er ook positieve dingen te melden. Het gebruikersaantal van Snap groeide in het derde kwartaal. Als je het zou doorrekenen naar een heel jaar, zouden de gebruikers 17 procent toenemen. Oké, oké, nice, toch? De hamvraag is alleen: hoe gaat Spiegel van die toename in mensen een toename aan omzet behalen? Zodra hij dat weet, melden we het je en dan kun je weer zonder schuldgevoel half-dronken foto’s sturen. Gaat het hem niet lukken, zeg dan maar ‘adios Snapchat-tos!’

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.