AkzoNobel speelt levensecht Agar.io zodat het zelf niet kapot gaat

Agar.io is een tijdje terug erg bekend geweest. Het was dat spel waarbij je andere spelers moest opeten om zo groot mogelijk te worden. Je kon dan alleen gegeten worden door grotere concurrenten. AkzoNobel, een van Nederlands’ grootste bedrijven, heeft het spelletje nu naar de echte wereld gebracht. Twee maanden geleden waren zij nog de prooi, nu jagen ze op Axalta. 

 

Waarom ook niet?

Who the fuck is Axalta? Ja, dat vroegen wij ons ook af in het begin. Axalta is een groot Duits verfbedrijf dat sinds 2014 op de beurs rondzweeft. Het begon met de naam Herberts, daarna DuPont en uiteindelijk zijn ze bij de naam Axalta gestrand. Op het moment voert AkzoNobel ‘constructieve gesprekken’ met Axalta. Dat is een beetje hetzelfde wanneer je een fiets steelt en zegt dat je ‘de fietsenverkoop in Nederland wilt stimuleren’. Ze zijn dus gewoon aan het kijken of er een overname mogelijk is en zo ja, tegen welke prijs. AkzoNobel is het zat om overnameprooi geweest te zijn en probeert het bedrijf nu zo groot te maken dat niemand er meer bij kan. Wanneer dit lukt, wordt AkzoNobel vergroot met 13.000 werknemers en een extra omzet van 4 miljard dollar. De Nederlandse trots heeft zelf ook een omzet van 15 miljard dollar, dus dat wordt inderdaad een megabedrijf. 

 

For Sparta!

Leuk hoor, dat overnemen van bedrijven, maar waarom doen ze het? Een belangrijke reden is gewoon het marktaandeel vergroten. Wanneer jij zo’n grote speler op de markt bent dat eigenlijk iedereen wel jouw producten koopt, is dat een hele fijne positie. Kijk maar naar Coca-Cola; die hebben Cola én Fanta in handen. Je kiest altijd wel voor een van de twee merken. Hetzelfde geldt voor Heineken en Amstel, dat komt ook uit één portemonnee. Ook is het handig dat wanneer je een nieuwe markt wilt betreden, een partij overnemen makkelijker is dan een heel nieuwe afdeling opzetten. Stel je voor dat Akzo een afdeling voor luxeverf wilt opzetten. Dat is allemaal gedoe, je moet klanten werven, hebt nog geen inkomsten en ga zo maar door. Wanneer je een bedrijf opkoopt dat in luxeverf is gespecialiseerd, heb je vanaf dag 1 al inkomsten en je hebt een klantenbestand. Veel slimmer dus. 

 

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.