Ga eens meer bier drinken!

Studenten en bier; normaal is het de gouden combinatie. Of nou ja, laten we zeggen dat studenten dat zelf vooral vinden. Er is een probleem. Heineken heeft zijn cijfers van de zomer dit jaar gepresenteerd en daarin staat dat vooral de bierconsumptie in Nederland en Frankrijk is teruggelopen. Daardoor was de groei in Europa zelf negatief! Kom op, drink er voortaan nog even twee meer wanneer je op een saai huisfeest bent.

Mooi zo

De slechtere bierverkoop in Europa heeft er voor gezorgd dat de totale biergroei voor de maanden juli, augustus en september(het derde kwartaal) ten opzichte van vorig jaar met 2,8 procent gedaald is. Waar het door komt? Heineken wijst het aan het slechtere zomerweer dat normaal dus beter is. Bij slecht weer drinken we minder bier en dat hebben ze gemerkt. Je pakt geen terrasjes meer, gaat minder uit eten en dat kost Heineken miljoenen pilsjes aan omzet. Nou is het natuurlijk niet zo dat Heineken binnenkort uit de schappen gaat. Integendeel, in de rest van de wereld gaat het zeer goed met Heineken! Je zal dus nog even moeten ‘genieten’ van het gouden goedje, ook al is Heineken niet jouw pils. Van wie wel eigenlijk? 

Oei, ik groei (niet in Europa)!

In het buitenland gaat het wel steeds beter met onze Neerlandse bierfabrikant. In Brazilië, Zuid-Afrika, Rusland en Mexico komt de gezamenlijke groei van bierconsumptie uit op 3,4 procent. Daarmee hebben ze in een klap de negatieve groei uit Europa mee gecompenseerd. Het is simpel: eigenlijk groeit Heineken overal behalve in Europa. Landen als Cambodja, Ethiopië en Maleisië zorgen zelfs voor een groei boven de 10 procent. De hoge groei is op zich niet bijzonder.Heineken is in Europa al groot is en heeft hier veel concurrenten. In landen die minder ontwikkeld zijn, bestaan er nog niet tientallen bierbrouwers en is de concurrentie daar ook kleiner. 

De 9 maanden die we dit jaar al hebben gehad kan Heineken een winst van 1.400.000.000 euro noteren! Ofwel, 1,4 miljard volledige euro’s. 

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.