Pepsi een saai bedrijf? Think again, het lijkt meer op Google dan je denkt

Pepsi, dat saaie drankjesbedrijf met een lelijk logo en die vieze smaak? Ja, die ja! Zelfs Pepsi weet zichzelf een heel nieuwe vorm te geven door hele nieuwe dingen te doen. Dus zeg maar dag tegen je saaie, inferieure drankmerk dat eigenlijk altijd in de schaduw van Coca-Cola heeft gestaan. Vanaf vandaag gaan ze alles anders doen. 

 

Awesom-e!

Nou ja, niet vanaf vandaag. De dingen waarmee ze bezig zijn doen ze al een aantal jaartjes, maar dat weet vrijwel niemand. Wat doen ze dan? Ze zijn afgelopen jaar enorm bezig geweest met het verkopen van hun producten via online-kanalen, in plaats van via die saaie supermarkten. Afgelopen kwartaal schreef de ceo van PepsiCo Indra Nooyi dat de ‘e-commerce’ omzetten met zo’n 80 procent zullen stijgen! Dat is dan alleen in de Verenigde Staten. In China wordt verwacht dat de omzet zal verdubbelen. Voorlopig komt nog maar 1 miljard van de 63 miljard dollar van de totale omzet door de online-verkopen, maar het feit dat ze aan het nieuwe avontuur begonnen zijn, blijkt dat ze blijven opletten. “Wacht, dus dat was waarom je Pepsi zo geweldig vond?” Nee, nee! Het wordt nog veel beter. Wacht, check de volgende kop. 

 

Er zijn twee soorten mensen: zij die Pepsi drinken en zij die dat nooit zullen doen.

 

De Ark van Nooyi

Indra Nooyi zegt dat Pepsi zich tegenwoordig op alles focust wat nieuw is, omdat dat de toekomst heeft. Voor het uitbreiden van de e-commerce tak heeft hij dan ook 200 werknemers die continu het gevoel hebben dat ze een eigen onderneming leiden. Ze gaan een nieuw avontuur aan, wellicht binnen een bestaand bedrijf, maar dat mag de pret niet drukken. Nooyi zegt zelf ook: “Op dit moment hebben we 200 van de beste e-commerce professionals om te zorgen dat we snelle groei kunnen behalen. Deze tak van PepsiCo wordt dan ook meer gerund als een techbedrijf dan een bedrijf van levensmiddelen, op het gebied van risico, snelheid en zelfs de lonen.”

 

Concrete voorbeelden zijn er natuurlijk ook. De producten van Pepsi zijn nu bijvoorbeeld te koop op Amazon.com en Walmart.com. De analisten van PepsiCo zijn ook elk uur van de dag bezig met het omvormen van data tot nieuwe inzichten en het maken van voorspellingen. “De volgende vijf jaar gaat er verschrikkelijk veel gebeuren. Je kunt kiezen om in de ark te stappen, of te verdrinken”, meldt Nooyi ook nog. Wel zonder de metaforen, die heb ik zelf bedacht. Zeg nou zelf, Pepsi als disruptive online-merk. Lijkt dat niet enorm op de techreuzen als Google en Facebook die hetzelfde doen met data en feedback? 

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.