Fyra-treinen worden verkocht (ja, echt!) aan Italiaanse spoorwegen

Fyra, als er een synoniem bestaat voor mislukking is het die naam. Misschien leuk om nu dan ook alles wat gerelateerd is aan een mislukking met Fyra te benoemen. Nu worden deze mislukkingen aan de Italiaanse spoorwegen verkocht. Blijkbaar heeft Italië geen behoefte aan goed openbaar vervoer. 

 

De echte ramp

Het debacle dat Fyra heet begon allemaal in 2012, nadat een Italiaans bedrijf de treinen opgeleverd had. De trein moest gelden als snelle trein voor op de hoge snelheidslijnen tussen Nederland en België. Een jaar later, in 2013, werden de treinen grotendeels uit gebruik genomen omdat er van alles mis mee was. Eigenlijk was al het materiaal technisch gezien in zeer slechte staat.

 

De NS had de treinen gekocht voor 200 miljoen, maar uiteindelijk koste het hele project zo’n 772 miljoen. Ongeveer het viervoud van wat er beraamd was. De schuldige was treinbouwer AnsaldoBreda, een bedrijf met de werkzaamheden in Italië. AnsaldoBreda heeft na de aanhoudende klachten de treinen dan maar weer teruggekocht voor 125 miljoen. Bij doorverkoop zou NS dan een deel van het verkoopbedrag krijgen. AnsaldoBreda heeft nu de treinen verkocht aan Trenitalia, de Italiaanse NS zeg maar. Het deel van het verkoopbedrag dat de NS ontvangt is ongeveer 20 miljoen euro, in totaal hebben ze dus nog zo’n 600 miljoen verlies gemaakt op de Fyra-treinen, met alle extra kosten.

 

Zelfvertrouwen

Het mooie aan dit hele verhaal is dat de naam Fyra bedacht is door een marketingbureau wat ook de naam Thalys heeft bedacht, de trein die snel gaat en wél werkt.  Fyra is Zweeds voor het nummer vier en dat stond voor de vier steden waartussen de trein reed. De naam straalde volgens het bureau trots en zelfvertrouwen uit wanneer je het zou zeggen. Helaas is die betekenis een beetje de verkeerde kant op gevallen.

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.