Waarom maakt Tesla nooit winst en hoe kunnen ze blijven lenen?

Tesla is de grootste elektrische autofabrikant en met Elon Musk achter het roer zal dat voorlopig nog wel even zo blijven. Het bedrijf is meer waard dan Ford, maar toch hebben ze nog nooit een cent winst gemaakt. Hoe kan dit en waarom wordt dit geaccepteerd?

Cijfertjes

Voordat we de hele resultaten van Tesla gaan analyseren, moeten we ze eerst weten. Daarom zullen we eerst even de belangrijkste cijfers erbij pakken. De totale omzet van Tesla was in 2016 net iets meer dan 7 miljard dollar. Daarvan ging 5,4 miljard dollar gelijk weer weg, omdat de inkoopkosten voor alle materialen gelijk van de omzet wordt afgetrokken. Je houdt dan slechts 1,6 miljard dollar over. Met dat geld moet eigenlijk alles nog gedaan worden, zoals het personeel betalen en je marketingmachine (a.k.a. reclames) op gang houden. Dat heeft ook nog zo’n 2,3 miljard gekost. Met dat resultaat zit je al op 700 miljoen aan verlies (1,6-2,3). Daar komen dan als allerlaatst nog de rentekosten en inkomstenbelasting bij. Heb je die gehad, dan komt het totale verlies van Tesla uit op 773 miljoen dollar. En dit is alleen al in 2016. De voorgaande jaren hebben ze 888 miljoen dollar verlies gemaakt (2015) en 294 miljoen dollar (2014). Hoe is Tesla in godsnaam nog niet failliet?



The only way is up!

De reden dat je niet te veel moet lenen, is omdat je dan wellicht het bedrag + de rente op een later moment niet meer terug kunt betalen. Dit werkt zo bij mensen en dus ook bij bedrijven. Tesla is sinds 2014 met 118 procent gegroeid. Dat wil zeggen dat de verkopen van Tesla binnen twee jaar zijn verdubbeld, en dat het dus ook geen kwaad kan om verlies te draaien. Want als je verlies draait kun je twee dingen doen: naar de bank voor een lening, of geld halen uit je spaarpot dat je voor onzekere tijden hebt aangelegd. Tesla heeft nog nooit winst gemaakt en heeft daarom ook niet zo’n spaarpot. Enige oplossing: de bank. De bank leent zijn geld niet zomaar uit als hij ziet dat het niet terugbetaald wordt. Tesla groeit echter heel snel en dus kunnen ze ook elk jaar de leningen terugbetalen met het geld wat ze extra hebben verdiend aan de groei van de autoverkopen.

Voorbeeldje: Stel je voor je hebt een omzet van 3000 euro per maand. Je leningen kosten 2000 euro per maand en je maandelijkse bedrijfskosten zijn ook 2000 euro per maand. Je hebt 1000 euro verlies. Maar omdat je netjes de bank hebt betaald wil het graag die extra 1000 euro bijlenen. Daarnaast leen je nog een miljoentje voor extra investeringen die de autoverkopen zullen stimuleren. Laten we zeggen dat je totale kosten voor de lening nu 6000 euro per maand zijn (3x zoveel), maar door de investeringen is je omzet nu 12.000 per maand (4x zoveel). Je kunt met die 12.000 nu de 6000 aan leningen nog steeds betalen, omdat je het geld deels hebt gebruikt om te groeien. Daarnaast houd je nog 6000 over om je extra personeel te betalen en wellicht meer te investeren, zodat je nog meer groeit.

Toekomst

Beleggers nemen normaal afstand van een bedrijf dat iedere keer maar weer moet lenen en eigenlijk nooit winst maakt. Zij zien aan de andere kant ook dat Tesla een echt groeibedrijf is, dat nu nog niet bezig is met winst, maar met het vergroten van de omzet en het veroveren van ‘marktaandeel’. Dat is dan ook de reden dat beleggers Tesla meer waard vinden dan Ford. Ford heeft zijn beste tijd gehad en zal niet meer groeien. Althans, nooit meer zoveel als Tesla zou kunnen. De elektrische automarkt is nog leeg en daar zit heel veel potentieel voor Tesla. Een goede verklaring voor de hoge beurswaarde van Tesla (53 miljard) is dus het toekomstuitzicht.

 

Of ze ze ook waar gaan maken weet niemand, dat is aan Elon Musk en Co. Wij hopen in ieder geval dat je weer een stuk wijzer bent geworden en de werkwijze van Tesla nu beter begrijpt. Wanneer er op een feestje gebruld wordt dat Tesla niks is omdat het nog nooit winst heeft gemaakt, weet jij wat je moet zeggen.

 

 

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.