“Wir haben es nicht gewusst” zeggen Volkswagen, BMW, Daimler, Audi en Porsche

Gister meldde het Duitse blad Der Spiegel dat er uit eigen onderzoek geconcludeerd was dat de grote Duitse autofabrikanten jarenlang aan kartelvorming hebben gedaan en zo dus bezig waren met concurrentievervalsing. Ze zouden bijvoorbeeld de normen dieseluitstoot samen bepalen en technologieën aan elkaar doorspelen. Dat is iets wat nou net niet mag in een kapitalistische wereld. We leggen uit.

Kartelvorming

Misschien kun je al een beetje gissen wat dat woord hierboven inhoud. Een kartel is een afspraak tussen twee of meer bedrijven om de concurrentie te beperken. Je kunt prijsafspraken maken met een bedrijf, zodat jullie elkaar niet in de weg zitten, maar alle andere concurrenten wel kapot maken. Het kan ook de andere kant op werken, wanneer bijvoorbeeld bedrijf A en bedrijf B de enigen zijn die het product maken. Ze spreken af dat ze de prijs beiden heel hoog houden en de bedrijven verdienen goud, terwijl de consument mag betalen. Je snapt dan nu ook gelijk waarom kartelvorming verboden is. Het benadeelt de consument en de kleine bedrijfjes die ook een stuk van de markt willen veroveren. Daarom hebben veel landen, ontwikkelde landen, een instituut dat daar op let. Bij ons heet dat instituut de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wel zo fijn om te weten als je wilt opscheppen bij die vriend van je.

Weer die Duitsers

Ja, dus, de Duitse autofabrikanten Volkswagen, Daimler (fabrikant van Mercedes), Porsche, Audi en BMW hebben volgens het onderzoek sinds de jaren negentig allerlei dingen onderling uitgewisseld, zoals nieuwe technologieën en strategieën. Ook zouden ze delen in de kosten bij bepaalde dingen. Wat Volkswagen daarop te zeggen had? Ze nemen in een afstand verklaring van deze beschuldiging, maar zeggen wel dat gesprekken met concurrenten de verbetering van producten versneld. Zelfs al zou er een boete komen, zal Volkswagen dat niet heel veel uitmaken. Het laatste jaar hebben ze 7 miljard aan winst overgehouden uit een totale omzet van 217 miljard. Tsja…

De andere autofabrikanten hebben nog niet gereageerd. Laten we in ieder geval zeggen dat het niet meezit bij Volkswagen. Eerst het schandaal met de diesels, nu de kartelvorming. In ieder geval, we wensen ze succes.

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.