Vlogger Snapking krijgt te maken met de financiële autoriteiten

Je zou denken dat alleen multinationals de grote financiële instituten op hun dak krijgen. Fout. Youtuber Snapking heeft nu ook een tik op de vingers gehad van de Autoriteit Consument & Markt.

Wat doet de autoriteit?

De Autoriteit Consument & Markt is een overheidsinstelling die de alleenmacht van bedrijven probeert te beperken. Zo treden ze op tegen oneerlijke concurrentie en helpen ze bedrijven makkelijker toegang te krijgen tot een bepaalde markt. Eigenlijk staat in alles wat ze doen de consument centraal. Wanneer bedrijven consumenten misleiden, dan staat de ACM ook bij ze op de stoep. Omdat het een overheidsinstelling is, hebben ze ook de macht om boetes op te leggen. Die kunnen oplopen van 900.000 euro of 10 procent van de omzet. Als Shell dus beboet zou worden en het draait 50 miljard omzet, dan kan Shell in het ergste geval 5 miljard euro boete betalen.

Waarom Snapking?

“Waarom zou Snapking nu te maken krijgen met deze autoriteit? Het is ook maar een vlogger.” Klopt, alleen heeft hij zich wel schuldig gemaakt aan misleiding van zijn fans. Snapking had een speciaal 0909-nummer geopend waarop zijn fans hem konden bellen. Dit kostte geld en vaak nam hij niet eens op. De mensen die in de wacht bleven hangen moesten dus gewoon betalen. Dat is op zich al erg, maar bedenk dat de fans van de Youtuber niet ouder zullen zijn dan 16-18 jaar. De totale kosten voor de fans van Snapking?  13.000 Euro. Uit onderzoek van de ACM blijkt ook nog eens dat in ongeveer drie weken tijd ruim 6000 keer werd gebeld naar het 0909-nummer. Slechts vijf keer nam Snapking ook echt de telefoon op. Dat is in 0,0008 procent van de gevallen.

Max van Hasenbroek

Flink bezeten door het aandeel SNAP en wacht eigenlijk tot Snapchat failliet gaat zodat hij eindelijk kan zeggen: 'ik zei het toch.' Verder wacht hij op beurscrashes zodat hij weer 'lekker bij kan kopen'.